چرا نیازمندیم که آداب شام کاری را بیاموزیم؟ دعوت فرد مهمی همچون یک مشتری بالقوه به شام می‌تواند ارتباط مورد نیاز کسب و کار شما باشد. مشخصا فراگیری این آداب می‌تواند به پیشرفت شغلی و به دست آوردن کسب و کار رویایی فرد کمک کند.

بسیاری از جلسات کاری و یا مصاحبه‌های شغلی دور میز شام صورت می‌گیرد. شاید کارفرمایان متمایل باشند تا شما را در شرایط اجتماعی‌تر ببینند، به خصوص زمانی که شغل مورد نظر نیازمند استانداردهای رفتاری مشخصی است. بسیاری از ملاقات‌های کاری در حین نهار یا شام با مشتری‌ها و یا سرمایه‌گذاران برگزار می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که رفتارهای مناسب را موقع صرف غذا داشته باشید.

شام کاری زمانی که برای ملاقات و تعامل است، بسیار مهمتر از عمل خوردن است؛ به طوری که رفتارتان پشت میز شام به صورت منتقدانه بررسی خواهید شد. دانستن این آداب نه تنها در موقعیت های شغلی بلکه در هر برخورد اولیه‌ای ضروری است.

نباید فراموش کرد که در شرایط رقابتی امروز، برخورداری از هوش آداب معاشرت (Etiquette IQ) و تأثیر مثبت در اولین دیدار می‌تواند باعث شود تا نسبت به اکثریت جامعه متمایز شده و در رقابت برنده شویم. می‌گویند که نخستین تاثیر در ملاقات ۱۵ ثانیه به طول می‌انجامد، ولی اثر آن می‌تواند در تمام عمر حرفه‌ای ما باقی بماند.

علی رغم اینکه بایستی موارد بسیاری از جمله نکات ذیل را در رویدادی‌های رسمی و حرفه‌ای رعایت کرد، اما تشریفات را نباید مقررات ،  آداب و رسومی زائد و دست و پا گیر، ساخته و پرداخته افکار قرون گذشته دانست.

در زیر بخشی از آدابی که در این نوع ملاقات باید رعایت شود آورده شده است.

به طور محافظه‌کارانه لباس بپوشید. پوشیدن لباس رسمی یکی از ضروریات این دیدار است. کت دو دکمه به رنگ تیره برای مردان توصیه می‌شود. افراد تا  انتهای جلسه نباید کت خود را از تن درآورند.

به موقع در محل حاضر شوید. در نظر داشته باشید که شاید با ترافیک و یا تاخیرات دیگر مواجه شوید، مخصوصاً اگر هدف ملاقات مصاحبه کاری است، طوری برنامه ریزی کنید که ده تا پانزده دقیقه زودتر برسید. اگر به موقع نمیرسید پانزده دقیقه قبل از زمان ملاقات تاخیر خود را اطلاع دهید.

در زمان ملاقات بایستید، لبخند بزنید، دست بدهید و اسم شخص را تکرار کنید. در هنگام دست دادن از یک دست استفاده کنید و دست چپ را در کنار خود نگاه دارید. اگر کیف یا وسیله‌ای در دست دارید، قبل از رویارویی با مخاطب کیف را با دست چپ نگاه دارید که دست راست برای دست دادن خالی باشد. به هنگام دست دادن می‌بایست به صورت طرف مقابل نگاه کرد؛ دست وی را فشرد و به وی توجه کرد. دست باید گرم و خشک باشد.

دست دادن با دستکش توسط آقایان برخلاف نزاکت است، در حالی که خانم‌ها می‌توانند با دستکش دست دهند.

منتظر بمانید تا مقام بالاتر یا مسن‌تر در دست دادن اقدام کند.

صبر کنید تا به نشستن دعوت شوید و یا بعد از میزبان بنشینید. دقت کنید که کیف، عینک و یا موبایل خود را روی میز قرار ندهید.

تلفن همراه خود را سر میز غذا خاموش کنید. اگر تلفن شما روشن باشد و پس از زنگ خوردن به آن پاسخ دهید، یعنی که تلفن کننده از آنها که سر میز نشسته اند، برای شما مهمتر است. این کار دور از آداب است.

صاف بنشینید و آرنج خود را روی میز قرار ندهید. خیلی نزدیک و یا خیلی دور از میز نشستن، لم دادن یا با صندلی بازی کردن نیز پسندیده نیست.

زمان زیادی را صرف سفارش غذا نکنید. غداهای ساده سفارش دهید. از غذاهایی که صرف آنها مشکل است بپرهیزید.

سعی کنید غذاهایی با قیمت مناسب سفارش دهید. اگر مهمان هستید پیشنهاد میزبان خود را جویا شوید. اگر میزبان هستید  سعی کنید از رستوران منوی بدون قیمت درخواست کنید و یا یکی از غذاهای گران را انتخاب کنید که مهمان بتواند با خیال راحت انتخاب کند.

صبر کنید تا غذای همه‌ی افراد آماده شود بعد غذا را میل کنید. با غذای خود بازی نکنید.

غذای گرم را فوت نکنید، اجازه دهید زمان این کار را برای شما انجام دهد. تناول غذا و نوشیدن چای و شیر و آب باید بدون صدا صورت پذیرد و صدای قاشق و بشقاب هم شنیده نشود.

کارد و چنگال را در دست خود مشت نکنید و هنگام صحبت آنها را در بشقاب بگذارید. لقمه های کوچک بردارید و با دهان پر حرف نزنید.

سعی کنید همزمان با سایرین غذای خود را تمام کنید.  تا زمانی که مهمان اصلی و میزبان از سر میز برنخاسته‌اند ، سایر حاضران باید در جای خود بمانند.

بعد از اتمام غذا بشقاب خود را جا‌به‌جا نکنید. غذا چنگال، کارد و قاشق خود را موازی هم بر روی بشقاب بگذارید، نه بر روی میز. پاکت خالی شکر یا قند را زیر بشقاب قرار دهید.

اگر میزبان هستید صورت حساب را از قبل پرداخت کنید. اگر مهمان هستید حتما از میزبان تشکر کنید.

یک شام کاری به این معنا نیست که فقط باید راجع به مسائل کاری صحبت شود. بهتر است نیم ساعت اول راجع به مسائل جزئی صحبت شود و ادامه بحث را به مسائل کاری اختصاص دهید. گفتگو را از علایق مشترک شروع کنید. اگر مخاطبین شما افرادی هستند که به طور معمول آنها را می‌بینید راجع به پیشرفت‌های اخیرشان بپرسید.

در یک مکالمه هر کلمه دری به موضوعات دیگر است، دقت کنید که از چه کلماتی استفاده می‌کنید. دیدگاه خود را مشخص کنید. به‌گونه‌ای دیدگاه خود را بیان کنید که نشان دهنده احترام شما نسبت به دیدگاه مخاطب شما نیز باشد.

می‌توانید از نقل قولها و داستان‌ها استفاده کنید. این روایات وقتی به‌ خوبی بیان شوند می‌توانند اشخاص را تحت تاثیر قرار دهند و رابطه احساسی به وجود آورند.

گفتگو راجع‌به موضوعات کاری را می‌توان در انتهای وعده غذایی و یا در حین صرف قهوه بیان کرد و اجازه دهید تا تمام افراد دور میز در بحث شرکت کنند. اگر مکالمات جهت مشخصی ندارند به آنها جهت بدهید. به مکالمات توجه کنید و در زمان مناسب در بحث شرکت کنید. اگر حرفی برای گفتن ندارید، خوب گوش کنید و سوال بپرسید تا وارد صحبت شوید. فراموش نکنید که مهمترین ویژگی یک سخنور توانایی گوش دادن است.

فضای خالی مکالمات را با مسائل جزئی پر کنید. این مسائل تنش لحظات را از بین می‌برد و باعث آشنایی بیشتر می‌شود. برای شروع این نوع گفتگوها سعی کنید از موضوعات داغ روز همچون پرفروش‌ترین کتاب، اتفاقات اخیر و پیشرفت‌های جدید پزشکی و تکنولوژی مطلع باشید.

از صحبت راجع به اعتقادات مذهبی، وضعیت مالی، بیماری، مشکلات خانوادگی و وضعیت ظاهری اشخاص بپرهیزید. و همچنین اگر مهمان هستید از غذا و یا رستوران انتقاد نکنید.

به هیچ وجه در چنین ملاقاتی سیگار نکشید.

در مورد افطاری نیز می‌بایست  به چند نکته زیر نیز توجه کرد.

میزبان قبل از اذان مغرب، آماده استقبال از مهمانان باشد.مهمانان نیز  قبل از اذان مغرب به محل افطار وارد شده باشند.

بعد از ادای نماز ، میزبان مهمانان را به میز افطار دعوت نماید.

هر مهمانی که دیرتر برسد، بعد از سلام و بدون دست دادن با سایر مهمانان، در جای خالی می‌نشیند و از همان مرحله پذیرایی خواه افطاریه یا شام شروع می‌کند.

سنت آن است که بعد از ادای نماز مغرب، میزبان منتظر مهمانانی که تأخیر کرده‌اند، نمی‌ماند و مهمانان حاضر را به افطار دعوت می‌کند.

اقلام میز افطار شامل خرما، نان، پنیر، گردو و سبزی، باید قبل از جلوس مهمانان آماده شده و در زیر دستی سمت چپ بشقاب غذاخوری و دو لیوان حاوی آب بدون یخ و شیر گرم در سمت راست بشقاب قرار گرفته باشد.علاوه بر شیرینی های مخصوص ماه روزه مانند زولبیا و بامیه نیز می‌بایست در وسط میز قرار گیرد.

۱۰ دقیقه بعد از شروع افطار ، یک ظرف ماست‌خوری حاوی حدود ۱۲۰- ۱۰۰ گرم آش، حلیم یا سوپ در جلوی بشقاب مهمانان گذارده می‌شود. حلیم و آش افطار باید کاملا ساده و بدون مخلفات سرو شود. پیاز داغ و سیر داغ نباید بر روی آش رشته، یا دارچین  شکر و روغن بر روی حلیم ریخته شود. این اقلام باید در ظروف جداگانه روی میز قرار گیرد تا هر کس که مایل باشد بردارد و به آش و حلیم خود اضافه کند و به میزان متعارف از این اقلام بردارند.

مناسب است حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بین افطار تا شام فاصله باشد.که در این فرصت می‌توان برای گپ‌و‌گفت استفاده کرد.

بهترین نوشیدنی همراه افطار و شام، شیر گرم، آب بدون یخ و چای است . از سرو نوشیدنی‌های گازدار و ماءالشعیر، حتی شیر کاکائو بهتر است پرهیز شود. برخی مفید نیست و بعضی جنبه اسراف دارد.

مهمانی افطار باید در کمال سادگی و با پرهیز از اسراف صورت پذیرد . فقط آداب این مهمانی متفاوت است نه آنکه مواد غذایی آن زیاد باشد.

One comment on “شام کاری: زمانی برای تحت تاثیر قرار دادن شریک کاری خود

Comments are closed.