لباس مناسب قبل از اولین کلمات در یک جلسه کاری و قبل از نخستین گفتگو در یک جسله خواستگاری تاثیرگذار است. هرچند لباس مناسب نمی‌‌تواند شما را موفق کند اما مطمئناً لباس نامناسب این توانایی را دارد که تمام زحمات شما برای تاثیرگذاری را تحت شعاع قرار دهد. لباس مناسب چنین جلساتی اصطلاحاً لباس رسمی عنوان می‌شود و قوانین خاص خود را دارد. هرچند احتمالاً طرف مقابل از تمامی جزییات موجود در این مقاله مطلع نباشد اما رعایت هرچه بیشتری این نکات در ضمیر ناخودآگاه مخاطب تاثیری مثبت می‌گذارد و ایجاد وجه تمایزی فوق‌العاده می‌کند.

به عنوان مثال  در شرکت‌های مشاوره‌ای حقوقی و سرمایه‌گذاری آمریکا، کارمندان موظف هستند لباس رسمی بپوشند و آرایش متعارف داشته باشند. رؤسای شرکت‌ها حتی تکلیف می‌کنند که پارچه لباس از جنس مرغوب باشد، دوخت عالی داشته و کفش آنان از چرم طبیعی باشد و پیراهن به رنگ سفید. آنان حتی حداقل قیمت هر یک از کت و شلوار و کفش را هم تعیین می‌کنند. مثلا کت و شلوار کمتر از ۱۵۰۰ دلار و کفش کمتر از ۴۰۰ دلار نباشد. استدلال آنان چنین است؛ وقتی کسی برای مشاوره در امر سرمایه‌گذاری یا معاضدت در یک مشکل حقوقی چند ده یا چند صد میلیون دلاری به شرکت می‌آید و مایل است با کارمندان ما به مشورت بپردازد، ظاهر کارمندان و مشاوران باید مرتب و سطح و کیفیت لباس آنان درخور پوشش و ظاهر ارباب رجوع باشد.

علاوه بر این، رفتارشناسان در غرب ادعا دارند که پوشش رسمی عموماً با رفتار رسمی همراه است و لباس غیررسمی و فصلی موجب خلل در رعایت آداب می‌شود.

جالب آن‌که لباس و ظاهر زنان کارمند و فروشنده نیز تحت این قواعد متفاوت است. برای نمونه در کشوری که همه فکر می کنند مهد آزادی است، زنان فروشنده و کارمند مجاز به پوشیدن بلوز بدون آستین و کفش پشت باز نیستند و آرایش و زینت آنان در حد بسیار کم مجاز است. سیاست صاحبان فروشگاه‌ها ایجاب می‌کند که ظاهر فروشندگان مطلقا نباید به گونه‌ای باشد که توجه مشتری را از اجناس فروشگاه منحرف نماید. ناگفته نماند که تقریبا در سراسر دنیا، کارفرما، مدل لباس کارمندان خود را مطابق ضوابط شرعی و عرفی متعارف تعیین می‌کنند.

لباس غیررسمی مخصوص مهمانی‌های خانوادگی، جلسات کاری در روزهای تعطیل و فضاهای غیرسازمانی است.

سومین پوشش، فصلی است که در ایران آن ‌را اسپرت می‌نامند. علت آن‌که این پوشش را اسپرت می‌گویند به دلیل آن است که هر چیز برای نخستین بار به ایران بیاید، نام آن جنس و کالا، حکم نام ژنریک می‌گیرد و کالاهای مشابه بعدی را با آن اسم می‌خوانند. مانند دستمال کاغذی که با مارک کلینکس آمد، آبگرم‌کن دیوترم یا پودر لباسشویی تاید، و همه این نام‌ها بر روی مارک‌های مشابه نیز ماندند!

چون نخستین بار ایرانیان تی‌شرت‌های ورزشی تنیس را بکار بردند، لباس‌های فصلی را اسپرت نامیدند. حال آنکه لباس فصلی مطابق هر فصل متفاوت است. در زمستان ممکن است یک نیم پالتو و بارانی کوتاه (رین‌کت  (Raincoatو کاپشن باشد، و در تابستان پیراهن آستین کوتاه و کت و شلوار به رنگ‌های روشن، در حالی که هیچ کدام از آن‌ها اسپرت نیست و در هیچ ورزشی کسی با این پوشش‌ها ظاهر نمی‌شود

 

علی‌رغم این‌که خانم‌ها برای انتخاب لباس مناسب برای حضور در مهمانی‌ها و مراسم رسمی، گزینه‌های متعددی را پیش رو دارند، آقایان تنها یک انتخاب دارند و آن هم یک دست کت و شلوار کلاسیک است. لباس رسمی برای آقایان شامل کت و شلوار تیره به رنگ‌های  سرمه‌ای، خاکستری سیر و قهوه‌ای است. پوشیدن کت و شلوار مشکی ابدا توصیه نمی‌شود. این رنگ مخصوص بعضی مجالس خواص است و برای مناسبت‌های کاری مناسب نیست. حتی در مراسم عروسی جز داماد کسی حق انتخاب چنین رنگی را ندارد؛ درواقع عروس و داماد می‌بایست به ترتیب با رنگ‌های سفید و مشکی از سایرین قابل تمایز باشند. همچنین مراقبت از لباس های مشکی بسیار سخت است. به دلیل تضاد رنگ بالا، پُرز و کثیفی را به شدت نمایش می‌دهد.

رنگ کمربند، کیف و کفش می‌بایست یکسان باشد و حتما از جوراب مشکی یا نوک مدادی استفاده شود. کت مناسب مدل دو دکمه است که می‌بایست در حالت ایستاده یا هنگام راه‌ رفتن دکمه بالا بسته باشد. این کار فرد را لاغرتر نشان می‌دهد و پیراهن هم بهتر به نظر می‌رسد. کت باید کاملا اندازه باشد, سرشانه‌های کت می‌بایست کاملا جذب شانه‌ها باشد و آستین تا مچ دست ادامه داشته باشد.

پیراهن می‌بایست یک سانتی‌متر از آستین کت بیرون آمده باشد و دگمه‌های سرآستین مناسبی که ایجاد حواس‌پرتی نکند انتخاب شود.

اگر از کت طرح‌دار استفاده می‌کنید می‌بایست از پیراهن تک‌رنگ استفاده کنید و بلعکس. استفاده از کت و پیراهن طرح‌دار مشترکاً با هم یکی از اشتباهات رایج معمول است.کت و شلوار با طرح راه راه افقی (البته راه راه ریز) برای افراد کوتاه‌قد مناسب‌تر است.

استفاده از کروات حتی در مهمانی‌های خانوادگی پیشنهاد نمی‌شود. کروات در ایران ایجاد حس خود بزرگ‌بینی زننده‌ای به طرف مقابل القا می‌کند. همچنین استفاده از کروات در سایر کشورها نیز رو به زوال است. در واقع یقه آزاد که به Persian Style معروف است به عنوان مد روز شناخته می‌شود.