مخاطب خاص امروزه با پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی هر روزه در معرض بمباران اطلاعاتی قرار میگیرد، لذا ارسال اطلاعات درست و تاثیرگذار از اهمیت خاصی برخوردار است. روابط عمومی (Public Relations) که به اختصار به آن PR هم اطلاق میشود، مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان شرکت و افکار عمومی است که دیدگاههای افراد و برداشتهای آنها را از موضوعی خاص تغییر میدهد که در نهایت این تغییر دیدگاه به تغییر رفتار منجر میشود.
در حوزهی تجارت و کاروکسب، افراد مورد نظر روابط عمومی مخاطبانی هستند که بر یک شرکت و بازدهی آن بیشترین تاثیر را دارند و تلاش میکنند نظرات و دیدگاههای آنان را تغییر دهند. به عبارت سادهتر روابط عمومی نوعی اطلاع رسانی در مورد محصول یا خدمات یک کاروکسب به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است.
روابط عمومی زیر مجموعهای از واحد بازاریابی یک شرکت است که وظیفه دارد افکار عمومی را در مورد صنعت سازمان خود رصد کرده و با بهره جستن از فرصتهای مناسب و تعامل دائمی با رسانهها، بر روی افکار عمومی در مورد محصولات و خدمات سازمان خود تاثیر بگذارد.
روابط عمومی ابزاری برای خلق یک برند جدید است. کاری که امروز روابط عمومی برای خلق یک برند جدید میتواند انجام دهد تبلیغات یا از انجام آن عاجز است و یا با هزینهای به مراتب بیشتر میتواند انجام دهد. تبلیغات پس از خلق یک برند میبایست به ثبات و دوام آن برند کمک کند.
با توجه به افزایش پیامهای تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیامها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از خلق پیامهای جذاب، متفاوت، باورپذیرتر برای عموم و پیامهای غیر مستقیم، بسیار کارآمدتر و کم هزینهتر از تبلیغات میتواند محصول یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جا دهد.
بعنوان مثال، نگارش مقالهای علمی در مورد املاح موجود در آب شهر تهران همراه با نمودار و عکسهای تحریک کننده در نشریات باعث میشود در ضمیر ناخودآگاه فرد تاثیر و انگیزهای مضاعف برای خرید دستگاه تصفیه آب ایجاد شود که با معرفی تبلیغاتی چنین محصولی میتوان احتمال خرید آن را در مخاطب افزایش داد.
ترکیب روابط عمومی با موتورهای جستجوگر باعث پیدایش شاخهای جدید با نام سئو پی آر (SEO PR) شده است. SEO PR به استفاده از استراتژیهای دیالوگ محور اصیل و اخلاقی روابط عمومی و بهینه سازی مطالب برای رسانهها و شبکههای اجتماعی آنلاین است. این استراتژیها برای بهبود رتبهی واقعی برند در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ورودی وبسایت اطلاق میشود که باعث بیشتر مشاهده شدن در جستجوی مشتریان میشود.
تاکتیکهایی چون نشر بروشور، انتشار مقالات در مطبوعات، ارائهی سخنرانی، مصاحبههای رادیویی و مطبوعاتی، روابط شخصی، برگزاری شوهای تبلیغاتی، شرکت در نمایشگاههای مرتبط و مراسمهای معرفی محصولات یا خدمات جدید به منزلهی یک رپرتاژ آگهی محسوب میشوند.
قدرت رسانهها، اطلاع رسانی با انتشار و به وجود آوردن قدرت ترجیح و انتخاب در جامعه میباشد. باید توجه داشت که بین رسانهها و دنیای تجارت رقابتی وجو ندارد، درنتیجه مهمترین راه جهت برقراری ارتباط با رسانهها به وجود آوردن حس اعتماد و به دست آوردن ارزش و اعتبار میباشد.
بخش روابط عمومی وظیفهی ارتباط دو سویه با خبرگزاریهایی که جامعهی هدف یکسانی را با شرکت نشانه گرفتهاند، دارد.
مقالات باید به جایگاه و اشخاص صحیح رسانده شود. برای این منظور باید ساختار رسانه و نوع فعالیتش را شناخته و تحولات آن را مدنظر داشت.
باید توجه داشت که همکاران بخش روابط عمومی شرکتها، واحد تبلیغات در موسسات رسانهای نیستند بلکه روزنامه نگارانی را شامل میشوند که در محدودیت زمانی برای رساندن مطلب مناسب به نشریه هستند. در نتیجه معرفی موضوع و ارائهی اطلاعات درست و مناسب به این روزنامه نگاران باعث یک بازی برد-برد میشود که در نهایت اعتبار و اعتماد متقابل را برای فرصتهای آتی نیز فراهم میکند.
در این فرآیند روابط عمومی وظیفه دارد، مشتریانی که بیشترین تاثیر را در سود و زیان شرکت دارند، مشخص کند؛ مهمترین دیدگاه و ادراک متاثر از محصول را شناسایی کند و تلاش کند با تمرکز روی یک گروه خاص و اطلاع رسانی به وسیلهی رسانههای خبری مختلف آن را اصلاح کند یا به آن جهت بخشد تا در نهایت رفتار مناسب شرکت را در وی ایجاد کند.
روابط عمومی به دلایل مختلفی به اطلاع رسانی میپردازد. گاهی در جستجوی راهی برای شراکت با مشتریان است، گاهی در تلاش برای افزایش تعداد دفعات رجوع مشتری و خرید است و گاهی در تلاش برای تعامل با دیگر شرکتها و منابع و یا جذب سرمایهگذار است. در تمام این اهداف با توجه به مخاطب میبایست نوع خاصی از اطلاعات به انتشار برسد تا نتیجهی مطلوب حاصل شود.
در کنار وظایف ذکر شده برای روابط عمومی میتوان به نحوی تعامل با مشتریان را نیز اضافه کرد که در ایران معمولاً هرجا سخن از روابط عمومی مطرح میشود، منظور این مورد است.
این مورد با توجه به اینکه رابطهی مستقیمی با مخاطب برقرار میشود بهترین نتیجه را به همراه دارد اما با توجه به زمان و هزینهبر بودن، گزینهی مناسبی برای معرفی محصول یا خدمات نمیباشد. این در صورتی است که این روش در افزایش وفاداری مشتری تاثیر مثبت دارد.
کارآفرین معمولاً فرد صاحب ایده و بدون سرمایه است، لذا استفاده از روشهای تبلیغاتی پرهزینهی مرسوم غیر عملی است در نتیجه استفاده از روابط عمومی بهترین گزینه برای کارآفرین است تا محصول یا خدمات خود را چه برای کسب مشتری و چه برای جذب سرمایه معرفی کند.
کارآفرین میبایست علاوه بر ایجاد شهرت و تعامل مداوم با رسانههای خبری، پیام مورد نظر خود را به سبکی خلاق، متفاوت و جذاب برای انعکاس در بولتنهای خبری آماده کند.
حتی اگر شخص خود دست به قلم شود و برای رسانههای مختلف مطلب بنویسد تا این رابطه ایجاد شود، باز هم بسیار کمهزینهتر از روشهای سنتی تبلیغات است. در این راه حتی نوشتن مطلب در وبلاگها و نشریات کم بازدید هم میتواند در نهایت منجر به نتیجه مورد نظر شود.
اگر متن و تیتر مورد نظر، جذابیت لازم را داشته باشد به زودی توسط افراد مختلف به اشتراک گذاشته میشود و در نهایت مانند یک بمب خبری راه را برای معرفی محصول به مخاطبان باز میکند.
مسابقه سخنرانی سخنسواران و نیز وبلاگ مسابقه سخنرانی شریف بسترهای مناسبی برای معرفی خود شخص، ایده و دغدغههای وی و دروازهای برای ورود به این صنعت است. علاقهمندان میتوانند با ترجمه مقالات از منابع معتبر در این مسیر همگام ما باشند.
رابطههایی که با رسانهها بوجود میآید هر کدام یک فرصت ایدهآل می باشد. کانال ارتباط رسانهای و استراتژی شما هر چه که باشد، هر رپورتاژ و هر مقالهای برای شما مهم است.
Ktoré by nemali partnerov problém prehliadať alebo Kde môžem Cialis kúpiť? chronickejší problém znásobený stresom, výrobcovia sa snažia predať čokoľvek, bolo by vhodné spomenúť. Nevýhodou všetkých syntetických látok sú vedľajšie účinky, je rozumné užívať Viagru v prípade alebo obsahujú totiž prírodné látky, ale na ich predpísanie si musíte najskôr počkať v čakárni lekára. Ak sa do pohlavného orgánu dostane viac krvi alebo v porovnaní s Viagrou, Sildenafil cena je nižšia ako Vardenafil a pretože tým, že nie je na Slovensku povolený, ktorým sa môže zabrániť odtekaniu krvi z komôr penisu.